2013年1月16日星期三

JURNAL INDUSTRI SUKAN DI MALAYSIA



PENGANJURAN ACARA SUKAN ANTARABANGSA DI MALAYSIA
Siri Perlumbaan Formula 1
Satu siri perlumbaan lumba kereta yang paling diminati di dunia telah diasaskan secara rasmi pada tahun 1946 dan perlumbaan ini pada awalnya dikenali sebagai „Formula A‟ sebelum ditukar kepada „Formula 1‟. Siri perlumbaan ini telah ditonton oleh 580 juta orang penduduk seluruh dunia secara langsung melalui kaca televisyen. Perlumbaan ini dinaungi oleh Federation International de Automobile  (FIA). FIA adalah badan yang bertanggungjawab untuk menetapkan segala peraturan untuk siri perlumbaan ini. Perlumbaan F1 melibatkan penyertaan pelbagai pihak seperti syarikat pengilang kereta iaitu Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes Benz, Bavaria Motor Works (BMW) dan Toyota. Terdapat juga pasukan persendirian seperti Petronas Sauber (kini dikenali sebagai BMW Sauber), Jordan F1 Racing Team, Torro Rosso dan lain-lain. Di Malaysia perlumbaan F1 diadakan di Litar Antarabangsa Sepang (SIC).
Siri Perlumbaan Moto GP
Siri perlumbaan Moto GP telah diasaskan pada tahun 1949 oleh Federation International de Motocyclisme (FIM). Hak komersial acara ini dikendalikan oleh syarikat Dorna Sport. Pasukan yang menyertai perlumbaan ini dinaungi oleh International Road Racing Team Ascociation (IRTA). Motosikal yang akan digunakan pula prlu dikeluarkan oleh kilang atau syarikat yang berdaftar dengan Motorcycle Sport Manufacturer Ascociation (MSMA). Motorsikal yang digunakan untuk siri perlumbaaan ini pula adalah motosikal yang dibina khas untuk berlumba dan tidak boleh digunakan di atas jalanraya yang digunakan oleh orang awam. Siri perlumbaan Moto GP mempunyai 3 kategori iaitu 125cc, 250cc, dan kategori MOTO GP iaitu 990cc.
Monsoon Cup
Merupakan sebuah perlumbaan kapal layar reggatta dan juga dikenali sebagai  The Formula 1 of Sailing. Pada masa musim tengkujuh para nelayan tidak dapat turun ke laut kerana arus deras, ombak  besar dan angin bertiup agak kencang. Acara siri perlumbaaan kapal layar reggatta ini sebenarnya masih baru. Pada tahun 2000, sebuah kesatuan telah ditubuhkan dengan nama  Swedish Match Tour  yang diberi tanggungjawab untuk menguruskan dan memastikan kejohanan Monsun Cup berjalan lancar. Kesatuan ini mengumpul semua persatuan perlumbaan regatta yang menyertai kejohanan kapal layar di seluruh dunia dan diuruskan dibawah satu kesatuan . Monsoon Cup menawarkan hadiah kedua tertinggi iaitu sebanyak RM 1 juta kepada pasukan yang menjuarai kejohanan tersebut. Negeri Terengganu akan terus menganjurkan acara ini sehingga tahun 2012.
La Tour de Langkawi
Merupakan satu siri perlumbaan basikal lebuhraya dan diadakan pertama kali pada tahun 1996. Jelajah ini telah mendapat pengiktirafan daripada UCI Asia Tour. Hadiah yang lumayan serta trek  perlumbaan mencabar menyebabkan ramai jaguh-jaguh dunia tetap mengambil bahagian. Jelajah ini juga telah menaikan lagi nama Langkawi sebagai destinasi pelancongan terkenal di dunia. Kejohanan ini turut mengalami beberapa masalah dari aspek kewangan tetapi masih dapat diteruskan sehingga kini. Kejohanan lumba basikal ini akan membawa pelumba ke seluruh pelusuk semenanjung Malaysia. Di samping itu, siri jelajah lumba basikal Le Tour de Langkawi telah disiarkan secara langsung oleh RTM 1 dan saluran astro ESPN. Pada tahun 1996 terdapat 12 peringkat perlumbaan telah dijalankan. Namun mulai 2002, ia telah dikurangkan kepada 10 peringkat perlumbaan di atas permintaan Kesatuan Basikal Antarabangsa (UCI). Lumba basikal ini melibatkan beberapa tempat di seluruh Semenanjung Malaysia. Kini LTdL telah diiktirafsebagai kejohanan lumba basikal paling berprestij di Asia dan keempat berprestij di  dunia selepas Tour de France, Vuelta d‟Espania dan Giro d‟Italia. Le Tour de Langkawi juga merupakan sebahagian daripada acara memanaskan badan bagi perlumba profesional sebelum kembali berlumba di Eropah. Menurut Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), setiap tahun dianggarkan lebih 800 juta penonton televisyen dan pendengar radio akan mengikuti perkembangan Le Tour de Langkawi (LTdL). Hal ini ternyata berjaya mempromosikan Pulau Langkawi khususnya dan Malaysia amnya sebagai destinasi pelancongan sukan yang popular (Utusan Malaysia, 20 December 2008).
Langkawi Ironman Triathlon
Langkawi Ironman Triathlon ialah acara yang menguji tahap kecergasan dan kekuatan fizikal dan mental. Ini melibatkan tiga jenis disiplin iaitu berenang, berbasikal dan berlari. Langkawi Ironman Triathlon mula dianjurkan pada tahun 2000. Kejohanan ini adalah acara wajib disertai oleh atlit triathlon profesional kerana menawarkan pungutan mata bagi menentukan atlit yang layak untuk menyertai Kejohanan Ironman Dunia yang diadakan di Hawaii. Atlit yang menyertai acara ini perlu berenang sejauh 2.4 batu, berbasikal sejauh 112 batu dan berlari sejauh 26.2 batu. Pada edisi 2009, sebanyak 505 atlit telah menyetai acara ini untuk kategori utama sahaja dan ia dijangka akan terus meningkat pada tahun-tahun akan datang. Sukan ini merupakan sukan bertaraf antarabangsa yang membariskan peserta handalan dunia yang bersaing meraih gelaran juara aksi lasak. Acara ini berlangsung di 23 lokasi di seluruh dunia dan mula dianjurkan di Langkawi pada tahun 2000 oleh Langkawi Ironman Endurance Sdn. Bhd. (LIEM) dengan kerjasama dengan kerajaan negeri Kedah, Majlis Sukan Negeri Kedah, Lembaga Kemajuan Langkawi (LADA), Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Kesenian dan Pelancongan. Sukan ini memerlukan kekuatan fizikal dan mental para peserta (http://www.ironman malaysia. com.my).
Royal Langkawi International Regatta
Acara berprestij ini mula diadakan pada tahun 2003 dan memasuki edisi yang ke-7 pada tahun 2009. Acara ini dianjurkan oleh Royal Langkawi Yacth Club bagi merebut Piala Perdana Menteri iaitu sebagai kategori utama. Pertandingan ini juga mempunyai beberapa kategori lain seperti Primier Cruising, IRC, Sportboat, Sportboat Platu, Multihull Racing  dan Club Cruising. Acara berprestij ini telah berjaya menarik jaguh kapal layar yang terkenal di dunia seperti Bruno Peyron. Acara ini menerima penyertaan daripada 60 peserta Asia dan 10 negara Eropah. Antara peserta daripada negara benua Asia adalah Singapura, Thailand, Hong Kong, Korea Selatan, China, Filipina dan Australia. Manakala dari negara benua Eropah adalah Britain, Jerman, Belanda, Perancis, Belgium dan New Zealand. Pulau Langkawi ialah salah sebuah tempat pembangunan sukan perlumbaan perahu layar yang terkenal di dunia (http://www.langkawiregatta.com). Kejohanan Regatta Perdana Antarabangsa Geopark Langkawi pula, yang berlangsung pada 15 hingga 20 Januari 2009, seramai 70 pelayar luar yang mewakili 8 negara telah menyertainya. Negara tersebut ialah Myanmar, Thailand, Qatar, Syria, India, England, Indonesia dan Hong Kong. Thailand telah menghantar peserta teramai iaitu 38 pelayar diikuti Myanmar (13) manakala Qatar, India dan Indonesia masing-masing  empat pelayar dan Syria (tiga) serta England dan Hong Kong masing-masing dua pelayar. Malaysia pula diwakili oleh 27 pelayar kebangsaan serta 124 pelayar dari Kedah, Perak, Selangor, Johor, Melaka, Kuala Lumpur, Putrajaya, Sabah, Negeri Sembilan, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Majlis Sukan Pulau Pinang akan turut bersaing pada kejohanan itu. Pertandingan ini mempertandingkan lima kategori ialah Optimis, Laser, 470, 420 dan perahu layar yang bermula di Pusat Latihan Perahu Layar Kebangsaan Langkawi (Utusan Malaysia, 14 Januari 2009).
 POTENSI DAN PROSPEK SUKAN SEBAGAI PRODUK PELANCONGAN DI MALAYSIA
Setiap acara sukan dan kejohanan sukan yang berlangsung mempunyai potensi dan prospeknya tersendiri. Kejohanan sukan yang berlangsung sudah pasti melibatkan beberapa lokasi yang bersesuaian dengan acara yang bakal dijalankan. Begitu juga di dalam penglibatan pelancong di dalam aktiviti sukan ketika tempoh percutían mereka. Kebanyakan pelancong mempunyai perancangan yang tersendiri di dalam memenuhi tempoh percutían mereka. Sebagai contoh para pelancong yang berminat dengan sukan selam skuba sudah pasti memilih negeri Sabah sebagai lokasi percutían yang paling sesuai. Manakala bagi pelancong yang berminat dengan aktiviti sukan mencabar seperti mendaki gunung, berkayak dan berbasikal sudah pasti memilih lokasi Tasik Kenyir sebagai destinasi percutían mereka. Terdapat banyak lagi tempat yang menarik dan menyediakan kemudahan untuk melakukan aktiviti sukan dapat dikunjungi oleh para pelancong antara salah satunya di Pulau Langkawi. Pulau Langkawi bukan sahaja terkenal sebagai salah satu pulau yang terindah di dunia, ia juga adalah satu lokasi percutían sukan yang popular di Malaysia. Produk pelancongan sukan adalah salah satu prospek terbaru di dalam menarik kunjungan para pelancong domestik dan antarabangsa mengunjungi sesuatu destinasi pelancongan. Selain itu, terdapat pelbagai kejohanan bertaraf antarabangsa dilihat sebagai tarikan utama kepada kedatangan pelancong ke Malaysia.
Agensi pelancongan, kerajaan tempatan dan media massa perlu memainkan peranan penting dalam mempromosikan produk pelancongan sukan untuk menarik kedatangan pelancong domestik dan antarabangsa bagi menyaksikan acara sukan yang dilangsungkan, di  samping para pelancong dapat menggunakan kemudahan sukan yang disediakan di tempat percutian.  Suatu konsep pelancongan sukan ditunjukkan dalam Rajah 1.0. Model Dinamik bagi pelancongan sukan terbahagi kepada beberapa elemen penting dan perlu diambil kira dalam pelancongan sukan. Di dalam Rajah 1 dapat dilihat saling kaitan dan faedah yang diperolehi melalui penganjuran sesuatu acara sukan. Model dinamik ini telah dikemukakan oleh Hudson (2003) dan beliau telah melihat pelbagai aspek melibatkan kebergantungan antara pasaran pelancongan yang memberi faedah antara satu sama lain. Selain itu Hudson (2003) juga telah melihat tentang peranan setiap organisasi terlibat di dalam pelancongan sukan serta beberapa perkara yang perlu diberi perhatian untuk perancangan jangka masa panjang.
Di dalam kejohanan sukan yang dijalankan terdapat perbezaan dari segi bentuk promosi, tempoh penganjuran dan perancangan dilakukan dalam usaha menarik kedatangan penonton bagi menyaksikan kejohanan yang berlangsung. Terdapat beberapa ciri khusus dalam sukan yang menjadikannya sebagai suatu tarikan pelancongan yang memberikan impak yang tinggi kepada pendapatan negara.
Tempoh penganjuran
Di peringkat dunia terdapat tiga acara sukan berprestij dan mendapat liputan meluas daripada seluruh media antarabangsa iaitu Sukan Olimpik, Sukan Komanwel dan Bola Sepak Piala Dunia. Ketiga-tiga acara sukan ini berlangsung dalam suatu tempoh yang panjang dan menjadi perhatian seluruh masyarakat dunia. Sebagai contohnya, Sukan Olimpik di Beijing telah berlangsung selama 16 hari iaitu pembukaan rasminya pada 8 Ogos 2008 dan berakhir pada 24 Ogos 2008. Pada Sukan Olimpik di Beijing,  sebanyak 204 buah negara dan 10 ribu orang atlit telah mengambil bahagian. Kejohanan Sukan Olimpik diadakan selama 4 tahun  sekali. Manakala bagi Sukan Komanwel pula telah dilangsungkan setiap empat tahun sekali, melibatkan atlet elit dari negara-negara Komanwel sahaja. Kehadiran di Sukan Komanwel biasanya lebih kurang 5,000 atlet.  Commonwealth Games Federation (CGF) ialah organisasi yang bertanggungjawab untuk hala tuju dan kuasa Sukan Komanwel. Begitu juga dengan Kejohanan Bola Sepak Piala Dunia (FIFA) yang diadakan setiap empat tahun sekali dan disertai oleh pasukan dari serata benua. Kejohanan ini adalah paling berprestij dan menjadi tumpuan penduduk dunia tanpa mengira lapisan masyarakat. Ia berlangsung dalam tempoh 31 hari. Seterusnya, di Asia pula turut berlangsung acara sukan yang hanya melibatkan atlit dari benua Asia sahaja. Kejohanan Sukan Asia adalah acara pelbagai sukan yang diadakan setiap empat tahun dalam kalangan atlet dari seluruh benua Asia. Di Malaysia khususnya terdapat kejohanan sukan yang popular seperti Sukan Malaysia (SUKMA), Majlis Sukan Sekolah Malaysia (MSSM), Majlis Sukan Universiti (MASUM) dan Sukan Staf Universiti (SUKUM).  Contohnya Sukan Malaysia diadakan selama dua tahun sekali dan disertai oleh semua negeri di Malaysia.
Persediaan awal sebelum kejohanan
Sebelum sesuatu kejohanan sukan diadakan setiap negeri atau negara tuan rumah akan melakukan persediaan yang khusus dari segi kemudahan sukan, penginapan atlit, pembaikan stadium, logistik dan lainlain lagi. Penyediaan kemudahan infrastruktur yang lengkap penting bagi memastikan setiap kejohanan berjalan dengan lancar. Selain itu, setiap negara tuan rumah juga perlu mendapatkan khidmat penglibatan sukarelawan sukan bagi membantu menjayakan kejohanan yang bakal diadakan. Para pegawai dan jawatan kuasa pengurusan turut diberi latihan dan kursus khas di samping penerangan berkaitan kejohanan turut diberikan kepada pegawai pasukan yang mengambil bahagian dalam acara sukan bakal dilangsungkan. Antara jawatankuasa yang berperanan penting di dalam sesuatu penganjuran acara sukan ialah Jawatankuasa Teknikal dan Jawatankuasa Pertandingan. Kejayaan menganjurkan Sukan Komanwel 98  telah membuka mata ramai pihak bahawa Malaysia adalah salah sebuah negara yang mampu untuk menganjurkan sukan bertaraf antarabangsa. Kebanyakan negara yang mengambil bahagian di dalam SUKOM 98 amat berpuas hati dengan mutu penganjuran yang ditunjukkan oleh negara Malaysia. Untuk menganjurkan sesuatu kejohanan sukan bertaraf antarabangsa, semua faktor perlulah dilihat dan persediaan awal mesti dilakukan agar kejohanan yang berlangsung tidak mengalami sebarang masalah. Jawatankuasa pertandingan perlu meniliti dan mengakaji semua aspek pengurusan bagi memastikan setiap acara yang berlangsung berjalan lancar dan bersistematik. Kegagalan melakukan persediaan yang teratur akan memburukkan nama baik negara tuan rumah dan sekaligus mengurangkan keyakinan terhadap penganjuran kejohanan pada masa akan datang.

Liputan Media
Di dalam sesuatu penganjuran acara sukan, media cetak dan media elektronik adalah tunjang utama dalam mempromosikan kejohanan yang akan dilangsungkan. Media massa berperanan di dalam melakukan iklan dan promosi sebelum kejohanan berlangsung, liputan semasa ketika kejohanan berlangsung dan rumusan selepas pertandingan berakhir. Media elektronik seperti internet adalah medium paling berpengaruh di dalam memberi info berkaitan sesuatu kejohanan sukan seperti melaporkan kedudukan terkini pingat, maklumat pasukan yang bertanding, iklan produk tajaan, jadual pertandingan dan liputan secara terus menerus di negara tuan rumah kejohanan berlangsung. Maklumat berkaitan kejohanan sukan boleh diakses melalui laman web, blog dan laman web kerajaan seperti Tourism Malaysia, Kementerian Belia dan Sukan serta laman web rasmi kejohanan yang diadakan. Kepentingan dan keberkesanan internet sebagai saluran komersial dalam konteks menyediakan maklumat kepada pelancong telah banyak diperkatakan dalam kajian terdahulu (Bonn, Furr dan Susskind, 1999; Marcussen, 1997). Laman web telah menjadi komunikasi yang penting kepada pelancong dan saluran pengedaran yang efektif kepada pengusaha pelancongan dan perkhidmatan yang berkaitan dengannya (Law, Leung dan Wong, 2004).
Penajaan
Setiap kejohanan sukan yang berlangsung sudah pasti memerlukan penajaan dan promosi melalui iklan bagi mendapatkan dana dan menarik kedatangan penonton menyaksikan kejohanan tersebut. Terdapat beberapa penaja rasmi seperti media penyiaran, minuman kecergasan, syarikat telekomunikasi dan sebagainya. Di samping itu penajaan paling utama adalah pihak kerajaan dan organisasi yang terlibat secara langsung di dalam menjayakan sesuatu acara sukan yang bakal berlangsung. Sokongan daripada pihak penajaan adalah sangat penting bagi membantu tuan rumah menyediakan kemudahan-kemudahan seperti menyediakan tempat penginapan, makanan dan minuman, pakaian dan peralatan sukan yang akan digunakan oleh para peserta. Faedah bersama akan diperolehi oleh syarikat penajaan melalui promosi iklan barangan mereka. Selain itu, keuntungan paling utama turut diperolehi oleh tuan rumah penganjur kejohanan sukan tersebut. Sebagai contoh, penganjuran kejohanan sukan  yang berprestij seperti Sukan Formula One (F1) yang mendapat banyak penajaan daripada syarikat kereta terbesar seperti Mercedes Benz, Ferrari, Renault, BMW, Lotus dan lain-lain. Terdapat juga syarikat minuman yang menjadi penaja rasmi bagi sesuatu kejohanan iaitu Red Bull, 100 PLUS, Coke-Cola dan Revive. Di dalam penyiaran pula, sudah menjadi kebiasaan bagi ASTRO, RTM dan TV3 sebagai penaja rasmi bagi saluran televisyen dengan membuat liputan siaran secara langsung sesuatu kejohanan sukan berlangsung.
Individu Terbabit
Di dalam penganjuran sesuatu acara sukan sememangnya melibatkan para atlit, pengurus pasukan, jurulatih, pegawai pasukan dan penonton. Setiap kejohanan yang berlangsung, atlit adalah individu paling
utama di dalam mengambil bahagian dalam acara-acara yang dipertandingkan. Kejohanan sukan yang besar seperti Sukan Olimpik, Sukan Komanwel dan Bola Sepak Piala Dunia sudah pasti membabitkan jumlah penyertaan besar dalam kalangan peserta yang mengambil bahagian. Jumlah penyertaan atlit atau pemain, pegawai pasukan, jurulatih dan pengurus pasukan dianggarkan melebihi ribuan orang. Di samping kehadiran penonton ke setiap lokasi acara dilangsungkan melebihi angka puluhan ribu orang. Penglibatan semua pihak ke sesuatu lokasi pertandingan dapat diklasifikasikan sebagai pelancong sukan. Seterusnya, faedah yang diperolehi oleh sesebuah negara tuan rumah adalah pertambahan di dalam jumlah pendapatan negara. Sukan adalah satu produk pelancongan yang memberi sumbangan terbesar di dalam ekonomi penduduk setempat di samping menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara. Selain itu, kemudahan infrastruktur seperti perhubungan, penginapan, telekomunikasi juga dapat ditingkatkan. Menurut Kurtzman dan Zauhar (2006), untuk menganjurkan sesuatu acara sukan, kemudahan spesifik mungkin perlu diperbaiki dan kemudahan sedia ada perlu diperbaharui. Aspek ekonomi ini biasanya memaksimumkan kebaikan dalam jangka pendek serta mengekalkan nilai untuk jangka masa panjang. Kemudahan yang telah dibangunkan akan terus kekal dan menjadi tarikan utama kepada mereka yang mengunjungi destinasi pelancongan tersebut. Komuniti tempatan turut memperolehi faedah bersama dari segi memperkenalkan produk tempatan seperti makanan, kraftangan dan budaya masyarakat di sesuatu tempat.

没有评论:

发表评论